Datalagring | Smarttelefon | Datatab | Ibas Ontrack Blog

6. juli 2015 af Henrik Andersen

Efter en enkel og hurtig installation af en ny app, kan det ske at installationen pludseligt afbrydes og stopper med at fungere. Enheden svarer ikke og i visse tilfælde fungerer den heller ikke, selvom du genstarter den. Ofte forsvinder informationen sporløst fra enheden, mens brugeren andre gange har været uheldig og tabt mobilen på jorden eller i vand. Så hvad gør man? Kan man selv gendanne den følsomme information som lagres på telefonen, eller bør man kontakte en specialist? Mobile enheder har, i modsætning til bærbare- og stationære computere, sine egne unikke behov.

Hvordan lagres informationen på en smartphone?

På en iOS-baseret smartphone eller tablet lagres al information udelukkende på den interne hukommelse i enheden. Afhængigt af model, har iPhones forskellige størrelser på NAND-flashhukommelsen, men alternativet er at lagre informationen via iTunes på computeren eller via iCloud. Android-baserede smartphones tilbyder imidlertid mulighed for at anvende tre forskellige datalagringsalternativer. Foruden den interne hukommelse, primært NAND flashhukommelse, har mange enheder en indbygget kortlæser til et microSD-kort, hvor du kan lagre information. Som et sidste alternativ kan en del information, afhængigt af tilgængelig hukommelse, lagres på SIM-kortet.

Hvilken information kan forsvinde fra en smartphone?

I bund og grund skal man skelne imellem fysiske og logiske fejl. En fysisk fejl på en smartphone, for eksempel når, flashhukommelseskortet eller styreenheden har mistet kontakten med det interne printkort (PCB) på grund af et fald eller anden skade, noget som gør at enheden bliver ubrugelig. En anden fejl er at det interne hukommelseskort bliver opbrugt eller er faldet ud, så oplysningerne ikke er opbevaret korrekt, eller at den er blevet delvist ødelagt. Logiske fejl er ofte forkerte, manglende filstrukturer eller forbindelser, og indeholder skadede filer og formater samt defekte hukommelsestildelinger. Kort sagt vil alle logiske fejl, der forårsager fejl i registreringen eller fremvisningen af filer i systemet, stadig eksistere i hukommelsen. I alle disse tilfælde er det bedst at tale med en ekspert. Men der er også tilfælde, hvor ejeren af en smartphone kan gemme deres egne oplysninger, uanset om det er en Androidtelefon eller iPhone.

Hvordan kan du gendanne informationen selv?

I visse tilfælde kan ejeren af en smartphone som har tabt information fikse fejlen selv. For at læse den interne hukommelse på Android-baserede smartphones findes der softwareløsninger på markedet, såsom Ontrack EasyRecovery, hvilket gør det muligt at hente materialet som er lagret på enheden via et USB-kabel, som er tilsluttet computeren. Hvis informationen er blevet slettet på grund af et datasammenbrud eller tabt ved en installation på den interne hukommelse, afhænger det af om den er genkendt som en flytbar disk på computeren eller ikke.

Komplikationer på Apple-enheder

Apple ejere står overfor yderligere hindringer: • SIM-kort og Micro SD-kortlæsere understøttes ikke af iPhone, hvilket resulterer i at det kun er den interne hukommelse der anvendes. Det er svært for de fleste brugere at få adgang til den interne hukommelse på en iPhone. • Der er en mulighed for, ved ældre iPhones op til version 4, at sætte enheden i vedligeholdelsestilstand for at få adgang til den interne hukommelse og derefter læse information fra det med en speciel software, hvor man også kan gendanne slettede oplysninger. Desværre er det ikke let. • For alle nyere enheder fra iPhone 4S og fremefter er det ikke længere muligt at gendanne oplysninger på denne måde, dette kan kun lade sig gøre ved professionelle tjenesteudbydere, der har særlige, ikke-kommercielle værktøjer til rådighed.

Hvem kan hjælpe?

Hvis enheden er defekt eller har en hukommelsesfejl, kan du ikke løse problemet selv. Chancen for, at en bruger selv kan gendanne oplysninger med de tilgængelige softwareværktøjer fra internettet er forholdsvis lav. Tværtimod fører brugen af sådanne værktøjer ofte til at al ny information ikke bliver gemt, da visse programmer fungerer på “live-objekter”, overskriver informationen og derved ødelægger den permanent. Derfor skal brugerne altid rådføre sig med et professionelt firma, der arbejder med gendannelse af data. Kun specialister, der jævnligt arbejder med dette kan vurdere, om der er en realistisk chance for at gendanne vigtig data fra din mobiltelefon eller tablet. Da Apple-enheder systematisk er lidt sværere at arbejde med, er det vigtigt at vælge en virksomhed med stor ekspertise, som har gendannet mange iPads og iPhones fra Apple.