De fire årstider!

5. august 2016 af Henrik Andersen

Sommeren går på hæld og ferietiden ebber stille ud. Vi har dog som sædvanligt haft travlt på vores laboratorier med at redde data for dem, der har været uheldige. Sjovt nok, så får uheldene altid et tvist i sommerperioden, i relation til hvordan uheldene opstår. Og denne sommer er ingen undtagelse.

Sommer eller ej

Hos os begynder alle sager med en analyse af enheden eller enhederne, uanset årstid. Første trin er at afklare, om det er muligt at læse rådata fra enheden. Er der mekaniske fejl, så skal disse udbedres, førend rådata kan læses. For traditionelle diske gælder det, at en hyppig årsag til fejl skyldes hovedfejl. Det vil sige, at læse/skrivehovedet er faldet ned på lagringspladerne. For SSD diske gælder det, at det er controller er chipl der er årsag til fejlen.

Det er ikke uden grund at vi kalder vores faciliteter for laboratorier. Vi har specialværktøj og udstyr der er optimeret til at udføre daterekonstruktionsopgaver. Vi har også mange reservedele, blandt andet til harddiske helt tilbage fra 80’erne. Dette er helt unikt i branchen og ja, nu tænker du: Er der så gamle diske der stadig er i drift? Til dette kan vi kun svare: Ja, og selv om de har været i drift i mange år, så er der ikke taget backup af data fra disken, selvom der har været masser af tid til dette!

Rene data

Vi fik 2 harddiske leveret til vores laboratorium i Kongsvinger. De havde været gemt i familiens vaskemaskine. Grunden til at de havde været gemt i vaskemaskinen var, at familien skulle på ferie og for at sikre sig mod indbrud havde manden i huset brugt vaskemaskinen som gemmested. Desværre havde han ikke fortalt="" noget til konen og det første hun gjorde, da familien returnerede fra ferie, var at sætte en tøjvask i gang.

Puslespil

Selvom der ikke er plads til Et EVA SAN i en vaskemaskine, så kan datanedbrud på et EVA SAN være forfærdeligt kompliceret. Og det er her, at fårene skilles fra bukkene. Sagt med andre ord – det var en sag for eksperterne fra Ibas!

Store komplekse lagringssystemer som et EVA SAN skal gennem en omfattende logisk analyse, efter de fysiske fejl er udbedret. En fejl på en eller flere diske i et sådant system forårsager enorme fejl i den logiske datastruktur, samt de underliggende systemer. Heldigvis er vores logiske eksperter blandt de bedste i verden. I denne uge har de arbejdet døgnet rundt på jagt efter Snapshots fra et VMware/HP SAN system. En virtuel enhed med 900GB data skulle flyttes til ny hardware, og selvom der ikke blev meldt fejl fra vMotion, så var det kun 50GB data der var flyttet til den nye hardware. Den originale enhed samt alle snapshots var væk. Det var som et stort puslespil med tusindvis af ens brikker. Vores eksperter brugte egne specialudviklede programmer til at løse opgaven. Alle brikker blev lagt korrekt, hjørner, sider, kanter og dem i midten. Opgaven blev løst 100%.

Never Gonna Give You Up!

Vores kunder melder ofte ud, at deres lagringsleverandør har oplyst, at data ikke kan reddes fra kundens system, når der er opstået et problem. Andre gange har de givet forkerte råd, eller gjort problemerne større ved selv at forsøge at udbedre problemet.

Vi har bevist, at uanset årstid og problematik, så er korrekt førstehjælp, gode rutiner og værktøjer samt professionelle personer helt afgørende, når det hele går i sort. Og vi giver aldrig op, hvad enten det er vinter, forår, sommer eller efterår!