Når data haster

24. marts 2017 af Henrik Andersen

Mange virksomheder er fuldstændig afhængige af datasystemer i deres daglige produktion. Når disse systemer går ned, kan tiden imellem, i nogle tilfælde være svært ødelæggende for virksomhedens økonomi. Driftstop er tabte penge, og hvis tiden imellem er ekstrem, risikerer virksomheden at gå konkurs.

Ibas har set mange lignende tilfælde i vores 40 års historie.

Vi skal se nærmere på de tre seneste tilfælde.

En bredbåndsleverandør sletter 2 TB af virtuel data, som er i daglig brug. Tre dage senere leverede vi en genopbygget datapakke. Tre dage med et kundecenter som var nede, og tre dage med ulykkelige kunder var endelig over.

Et konsulentselskab fik problemer med strømforsyningen til deres RAID-system. Et højt strøm peak forvoldte skade på 2 RAID 1 diske, hver med 500 GB data på. Systemleverandøren gav heldigvis op uden at forvolde mere skade, og vi fik udført rigtig førstehjælp. Alt data blev rekonstrueret og virksomheden var i gang igen 4 dage senere.

Lige før en weekend fik et reklamebureau et uventet strømbrud, og deres virtuelle lagringssystem kom ikke op igen, ved genstart. Tidligt ugen efter, havde de deadlines på en række kunder, som havde bestilt reklameplads i mediekanalerne. Tid er afgørende. Da alt="" tydede på logiske problemer i lagringssystemet, koblede Ibas-ingeniørerne sig på systemet via en remote tilgang. Dette er den hurtigste måde at rekonstruere data på, men det er helt afgørende at der ikke er fysiske fejl på harddiskene. En hurtig remote tilgang foregår via en sikker internetforbindelse. Fra laboratoriet kunne ingeniørerne reparere VMFS volumet, få tilgang til de virtuelle disk og derfra rekonstruere filerne. Alt var puslet sammen før weekenden var over, og ingen kunde mærkede noget til problemerne.

Rigtig kundskab og kompetence er helt afgørende, hvis du oplever kritiske tab af data. Du må vide hvad du skal gøre. Forhåbentligt har du udarbejdet en disaster recovery plan. Rigtig førstehjælp redder ofte sagen. Hvis du kontakter systemleverandøren må du forsikre dig om, at de ved hvad de skal gøre. Stil spørgsmål og ring gerne til vores vagttelefon sammen med leverandøren. Sammen kan vi tolke problemerne, og finde ud af hvad, der er sikrest at gøre. Denne vagttelefon er gratis og du træffer ingeniører døgnet rundt, året rundt.  Nummeret er som altid 70 22 34 00.

 

God weekend!